Iedereen heeft dagelijks van doen met contracten:
- Telefoonabonnementen,
- internetabonnementen,
- de sportschool,
- de rechtsbijstandverzekering acht het geschil niet gedekt binnen de polisvoorwaarden,
- het kopen van een treinkaartje,
- gekochte MP3-speler is na een week kapot,
- de verkoper op marktplaats levert de spullen niet,
- de all-in-vakantie was om andere dan te voorziene redenen niet wat men ervan had mogen verwachten,
- de manier van verkoop is een onrechtmatige handelspraktijk,
- tijdens de pakketreis blijkt het hotel zeer slecht of raken de koffers beschadigd,
- in de algemene voorwaarden staat dat het abonnement automatisch met een jaar wordt verlengd, maar deze voorwaarden hebt u nooit gekregen etc.
In al deze gevallen gaat het om geschillen tussen burgers onderling. Dat wil zeggen, tussen partijen die niet als overheid optreden. Vaak gaat het echter wel om een (groot) bedrijf dat handelt ten opzichte van bijvoorbeeld een consument.Consumenten worden veelal vanuit Europa op een goede manier in bescherming genomen, maar dat wil niet altijd zeggen dat de consument voldoende is opgewassen tegen de juristen van de wederpartij. Veel van dergelijke gevallen komen enkel tot een goed einde, indien enige rechtskennis aanwezig is om de wederpartij haar ongelijk duidelijk te kunnen maken.